woensdag 7 november 2012

Afslag

Een vriend schreef een stuk waarin hij het bekende gevoel van onbehagen toepaste op de vermarkting van het hoger onderwijs.
Het onbehagen heeft geleid tot een wij dat zijn grenzen strakker om zich trekt om te overleven. Dat heeft tot vervelend bijeffect dat een hoop anderen worden buitengesloten.

Als ze al meekunnen mogen ze niet meer zomaar uit de ruif eten. Tweede en derde geldstromen moeten worden aangeboord. En omdat de mens nu eenmaal een ondernemer is moet de werknemer zelf dat geld gaan zoeken.

De bron zou - naar Schinkels -  sociale hypochondrie zijn. Hypochondrie is een vorm van anti-immuniteit. Je ziet overal bedreigingen opduiken en in je overlevingsdrang reageer je op een manier die niet in het belang is van je voortbestaan.

In deze strategie zit een soort 'apokoptische' drive. Je slaat je penis eraf om te voorkomen dat iemand anders hem eraf slaat. Omdat de gemeenschap wordt bedreigd deel je hem op in individuen die elkaar buitensluiten en bevechten.

Goed mogelijk dat deze strategie mede aan de basis ligt van de subjectiviteit. De onderwerping wordt als effect van een ik gezien om hem alsnog op te heffen of te verzachten.

De vermarkting van het hoger onderwijs kunnen we zodoende beginnen te lezen als een hoogst verhelderend gebeuren waarin we het nodige kunnen leren over de genese van subjectiviteit.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dit is geen provocatie

Filosofen zijn er om ons uit te dagen. Het resultaat is wel vaak dat ze aan de kant staan van de goedkope uitdagers, de fascisten. Ze dagen ...